Προθεσμία Υποβολής Αιτήσεων: 21/11/2025
Έναρξη Μαθημάτων: 1/3/2026
Σκοπός Προγράμματος
Η δυνατότητα που προσφέρει το πρόγραμμα “Διά βίου μάθησης” αποτελεί σημαντική ευκαιρία για την ανταπόκριση στην ανάγκη για εκπαίδευση πάνω στα θέματα της βιώσιμης ανάπτυξης για εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων αλλά και διοικητικά στελέχη οργανισμών και επιχειρήσεων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που επιθυμούν να αποκτήσουν βαθύτερες και ουσιαστικότερες γνώσεις σχετικές με τη διαχείριση του περιβάλλοντος, της οικονομίας, της κοινωνίας και του πολιτισμού, έτσι όπως εφαρμόζονται μέσω των πολιτικών και δράσεων της αστικής και περιφερειακής πολιτικής. Οι διδακτικές ενότητες δύναται να προσφέρουν στους εκπαιδευτικούς και τα διοικητικά στελέχη των επιχειρήσεων και οργανισμών του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, την απαραίτητη επικαιροποίηση των γνώσεων με τη χρήση σύγχρονων εκπαιδευτικών εργαλείων αλλά και μεθόδων, απόλυτα συγχρονισμένων και συμβατών με τις διεθνείς πρακτικές. Το πρόγραμμα επιπλέον παρέχει μοριοδότηση τόσο για υποψήφιους όσο και για εν ενεργεία εκπαιδευτικούς και διοικητικά στελέχη της εκπαίδευσης.
Σε ποιους απευθύνεται το Πρόγραμμα
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης , σε διοικητικά στελέχη της εκπαίδευσης, σε διοικητικά στελέχη επιχειρήσεων και οργανισμών του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, φοιτητές και ανέργους που επιθυμούν να εκπαιδευτούν επάνω σε ζητήματα Βιώσιμης Ανάπτυξης αλλά και σε εκπαιδευτές ενηλίκων που διδάσκουν ή πρόκειται να διδάξουν θέματα σχετικά με τη βιώσιμη αστική, περιφερειακή και πράσινη ανάπτυξη.
Με την ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι εκπαιδευόμενοι θα έχουν κατανοήσει σε σημαντικό βαθμό τη χρησιμότητα όλων αυτών των γνώσεων που αφορούν στη Βιώσιμη Ανάπτυξη και θα μπορούν να εφαρμόσουν στο εργασιακό περιβάλλον και όχι μόνο τις γνώσεις αυτές. Τέλος το πρόγραμμα παρέχει μοριοδότηση για υποψήφιους εκπαιδευτικούς αλλά και για εν ενεργεία εκπαιδευτικούς και διοικητικά στελέχη της εκπαίδευσης.
Στόχος της ενότητας είναι η εξοικείωση με τον όρο της Βιώσιμης Ανάπτυξης, όπου πραγματοποιείται διεπιστημονική προσέγγιση και διάκρισή του από τον όρο “μεγέθυνση”. Η κατανόηση της βιώσιμης ανάπτυξης επιτυγχάνεται και μέσα από την παρουσίαση της εξελικτικής της πορείας και τη θεσμοθέτησή της. Επίσης, σκοπός της ενότητας είναι να γνωρίσουν και να κατανοήσουν οι φοιτητές την έννοια και τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης και ποιοι είναι οι παράγοντες που την καθορίζουν. Επίσης, να μπορούν να αξιολογήσουν εάν ένας τόπος είναι ή έχει τη δυνατότητα να γίνει βιώσιμος και με ποιόν τρόπο. Η ανάληψη εργασίας σε αυτή τη θεματική ενότητα παρουσιάζει στους συμμετέχοντες διαφορετικές μελέτες
Στόχος της ενότητας είναι να γίνουν κατανοητοί και διακριτοί οι όροι της Βιώσιμης Οικονομικής Ανάπτυξης, της Τοπικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης. Μέσω του διδασκόμενου υλικού γίνονται κατανοητές οι αιτίες και οι λόγοι των περιφερειακών ανισοτήτων, καθώς και η συμβολή των διαφόρων τομέων της κοινωνικό-οικονομικής πραγματικότητας στη βιώσιμη περιφερειακή διαδικασία. Επίσης, γίνεται αντιληπτή η περιφερειακή πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη βιώσιμη ανάπτυξη μέσα από σύγχρονα παραδείγματα. Συνδέεται η βιώσιμη ανάπτυξη με το περιβάλλον και την αρχιτεκτονική κληρονομιά. Επιπρόσθετα γίνεται ανάλυση της αλληλεπίδρασης μεταξύ κοινωνικο-οικονομικής συνοχής και αστικής βιωσιμότητας.
Επίσης παρουσιάζονται και γίνονται κατανοητές οι πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το αστικό περιβάλλον. Τέλος η παρουσίαση εργασιών στη θεματική της Βιώσιμης Περιφερειακής Ανάπτυξης αποτελεί μια πρακτική εφαρμογή των όρων και των πολιτικών της Βιώσιμης Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Στόχος της ενότητας είναι να κατανοήσουν οι συμμετέχοντες τη συμβολή του κοινωνικού τομέα στη βιώσιμη ανάπτυξη. Παράλληλος στόχος είναι η γνωριμία τους με τις έννοιες της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας και της ΕΚΕ μέσα από τη θεωρητική ανάλυση αυτών, καθώς και μέσα από πολιτικές για την επέκταση του τομέα και των δραστηριοτήτων τους. Επίσης παρουσιάζονται οι υφιστάμενες Κοινωνικές Επιχειρήσεις, Φορείς της Αλληλέγγυας Οικονομίας στην Ελλάδα και των δυνατοτήτων του τομέα προς την κατεύθυνση της επαγγελματικής, επιχειρηματικής και κοινωνικής δραστηριοποίησης ενδιαφερομένων, ενώ προσεγγίζονται και τα ζητήματα της Γυναικείας Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας, των Εναλλακτικών Πιστώσεων, της Μικροπίστωσης και της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
Στόχος της ενότητας είναι να ευαισθητοποιήσει τους εκπαιδευτικούς, τα διοικητικά στελέχη και των επιχειρήσεων και οργανισμών στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα γύρω από τις αρχές των 17 παγκόσμιων στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης και το ρόλο της εκπαίδευσης στη διαμόρφωση υπεύθυνων πολιτών. Μέσα από τις μελέτες περίπτωσης (case studies), οι συμμετέχοντες καλούνται να αναλύσουν πρακτικές εφαρμογές, να αξιολογήσουν στρατηγικές βιώσιμης ανάπτυξης στον εργασιακό τους χώρο και να αναπτύξουν δεξιότητες λήψης αποφάσεων που ενισχύουν την κοινωνική, περιβαλλοντική και οικονομική ισορροπία στο εργασιακό πλαίσιο και στην ευρύτερη κοινότητα.
H Eνότητα 4 περιλαμβάνει 4 υποενότητες:
Υποενότητα 4.1: Κοινωνία: Στόχος 1: Μηδενική Φτώχεια, Στόχος 2: Μηδενική Πείνα, Στόχος 3: Καλή υγεία και ευημερία, Στόχος 4: Ποιοτική Εκπαίδευση, Στόχος 5: Ισότητα των φύλων,
Στόχος 10: Λιγότερες Ανισότητες, Στόχος 16: Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Ισχυροί Θεσμοί, Στόχος 17: Συνεργασία για τους Στόχους
Υποενότητα 4.2: Περιβάλλον: Στόχος 6: Καθαρό νερό και αποχέτευση, Στόχος 7: Φτηνή και καθαρή ενέργεια, Στόχος 11: Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες, Στόχος 13: Δράση για το Κλίμα,
Στόχος 14: Ζωή στο Νερό, Στόχος 15: Ζωή στη Στεριά
Υποενότητα 4.3: Οικονομία: Στόχος 8: Αξιοπρεπής εργασία και οικονομική ανάπτυξη, Στόχος 9: Βιομηχανία, Καινοτομία και Υποδομές, Στόχος 12: Υπεύθυνη Κατανάλωση και Παραγωγή
Υποενότητα 4.4: Aτομικές δράσεις για την επιτυχία των 17 παγκοσμίων στόχων βιώσιμης ανάπτυξης /Case studies
Καθηγήτρια
Τμήμα Οικονομίας & Βιώσιμης Ανάπτυξης
Σχολή Περιβάλλοντος, Γεωγραφίας και Εφαρμοσμένων Οικονομικών